ترمومتر عقربه ای

ترمومتر عقربه ای در انواع مختلفی ارائه شده است که در بین ابزارهای اندازه گیری جز ترمومتر های غیر تماسی قرار می گیرد. ترمومتر جیوه ای، بی متال و ترمومتر گازی جز انواع ترمومتر عقربه ای به شمار می روند. برند های مختلفی به طراحی و ساخت این ترمومتر پرداخته اند که در بازار ایران بهترین برند انواع ترمومتر را می توان ترمومتر عقربه ای ویکا نام برد. این نوع دماسنج ها از نوع دماسنج های ارزان ولی با دوام هستند که دمای فعلی محیط را نشان می دهند. برای اینکه سنسور با سیال مورد استفاده تماس مستقیمی نداشته باشد، از یک غلاف یا ترموول در طراحی دماسنج عقربه ای استفاده شده است. در ادامه با انواع ترمومتر عقربه ای و مزایای برندهای متنوع آن آشنا می شوید. برای اطلاع از قیمت ترمومتر عقربه ای با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

عملکرد ترمومتر عقربه ای

دماسنج عقربه ای با استفاده از یک نشانگر فلزی دایره ای به اندازه گیری دما می پردازد و بر خلاف نوع دیجیتالی آن از جریان برق در اندازه گیری دما استفاده نمی شود. این دماسنج از اجزای اصلی سوزن و سنسور دما تشکیل شده اند. در واقع می توان گفت با وجود یک ماده نیمه رسانا در ترمومتر عقربه ای امکان اندازه گیری دما فراهم می شود که با تغییر مقاومت این ماده که بر اثر تغییر دما رخ داده است سبب تغییر جریان الکتریسته عبوری می شود.


کاربرد دماسنج عقربه ای

  • تولید مواد غذایی
  • تصفیه فاضلاب
  • سیستم دیگ بخار
  • سیستم صنعتی
  • صنایع پتروشیمی
انواع دماسنج عقربه ای
ترمومتر عقربه ای بی متال
این دماسنج بر اساس کاهش یا افزایش طول فلز که با تغییرات دما اتفاق می افتد کار می کند. این ترمومتر شامل دو نوع فلز است که به یکدیگر چسبانده می شوند. یکی از متداول ترین روش های اتصال این دو فلز به یکدیگر، جوش دادن آن هاست. جنس این فلزات معمولا از نوع مس، فولاد یا برنج بوده است که به شکل طولی در کنار یکدیگر واقع می شوند. در صورت تغییرات دمایی این فلزات به دلیل یکسان نبودن ضریب گرمایی خم می شوند و مقدار دما را نشان می دهند.

ترمومتر عقربه ای پر شده
یکی از پرکاربرد ترین انواع ترمومتر عقربه ای، نوع پر شده آن می باشد. در این نوع دماسنج باید به نوع مواد در لوله توجه کرد که از نوع گاز باشد یا مایع. هم چنین باید به خود مواد لوله که از جنس شیشه یا فلز باشد نیز توجه کرد و در آخر سطح مواد درون لوله نیز حائز اهمیت است. با توجه به نکات گفته شده  نوع پرشده این دماسنج نیز به مدل های مختلف تقسیم بندی می شود.
مزایا و معایب ترمومتر عقربه ای
مزایا:
  • نصب آسان
نحوه نصب و راه اندازه ترمومتر عقربه ای بر اساس استاندارد های تعیین شده انجام می گیرد و به نسبت نمونه دیجیتالی ساده تر عمل می کند.
  • رنج دمایی بالا
به دلیل استفاده از ترمومتر عقربه ای در صنایع مختلف از رنج دمایی بالایی برخوردار است.
  • دقت اندازه گیری بالا
این نوع ترموتر از دقت بالای اندازه گیری برخوردار است به همین دلیل در سیستم تصقیه فاضلاب از آن بهره می برند.
  • مقاومت بالا
از آن در دیگ های بخار صنعتی نیز به دلیل کارایی و مقاومت بسیار بالا در برابر دماهای مختلف استفاده می کنند.
  • پاسخ دهی خطی
اساس کار دماسنج عقربه ای به این شکل است که دو فلز مختلف به صورت خطی به هم متصل می شوند.
  • قیمت مناسب
در بین انواع ترمومتر های موجود در بازار قیمت ترمومتر عقربه ای مقرون به صرفه تر است.

معایب:
  • فرآیند نصب
بر روی فرآیند نصب مستقیم انجام می گیرد.
  • نمایش لحظه ای دما
بعد از کایبره شدن با توجه ساختار مکانیکی آن تنها دمای فعلی محیط را نشان می دهد.
  • سرعت نسبتا پایین
در ترمومتر عقربه ای اندازه گیری دما حتی چند دقیقه نیز وقت نیاز است.
  • از بین رفتن کالیبره
بعد از مدتی فرایند کایبره آن کم کم از بین می رود.

راهنمای خرید انواع ترمومتر عقربه ای
  • در انتخاب صحیح انواع دماسنج عقربه ای باید به رنج اندازه گیری دماسنج توجه کرد که بر اساس نیاز خود آن را انتخاب کرد.
  • طریقه ی اندازه گیری دما نیز حائز اهمیت است که از راه دور باشد یا به طور مستقیم.
  • به محل نصب دماسنج نیز باید توجه شود که به سه نوع اتصال از زیر، سر تلسکوپی و از پشت تقسیم می شود.

برند های تولید ترمومتر عقربه ای

شرکت های زیادی به طراحی و تولید انواع ترمومتر عقربه ای پرداخته اند که هر یک از آن ها سعی در ارائه بهترین و استاندارد ترین کیفیت این محصول را دارند. در ایران چندین برند معروف فعالیت دارند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:

  • ترمومتر عقربه ای ویکا

ترمومتر عقربه ای ویکا یکی از پر مصرف ترین برندهای موجود در بازار است. از سری دماسنج های بی متال ویکا که به همراه ترموول و بدون ترموول می توان از آن ها استفاده کرد در اندازه گیری دمای مایعات و گاز ها مورد استفاده قرار می گیرند. جنس دماسنج عقربه ای ویکا معمولا از نوع برنج یا استیل است و گستره دمایی آن ها بین 40- تا 300+ درجه سانتی گراد است. معمولا از ترمومتر ویکا برای نصب لوله ها، ماشین الات و کارخانه های صنعتی استفاده می کنند. هم چنین در شرایط سخت با سیال های خورنده و شیمیایی نیز کاربرد دارد. این نمونه از دماسنج ویکا نسبت به نوع دیجیتالی آن ارزان تر است.

  • ترمومتر پکنز

ترمومتر عقربه ای پکنز ترکیه ای از برند های قدیمی در زمینه تولید ترمومتر به حساب می آید. در واقع این شرکت، انگلیسی بوده است و با اینکه ترکیه تمام امتیازات آن را خریداری کرده است اما تکنولوژی های مورد استفاده آن هنوز متعلق به کشور انگلستان بوده است که همین امر سبب اطمینان بیشتر به این برند شده است. روش اندازه گیری محصولات این برند نیز اکثرا از نوع بی متال بوده است. واحد اندازه گیری آن نیز اکثرا از نوع سانتی گراد بوده اما در برخی کشور ها از مقیاس فارنهایت نیز استفاده می کند. اتصال ترمومتر عقربه ای پکنز معمولا به دو روش اتصال از زیر و از پشت است. هم چنین در طراحی غلاف آن معمولا از متریال آلومینیوم یا استیل استفاده می کنند.

کاربرد دماسنج عقربه ای پکنز

  1. بر کار موتور ها نظارت می کند.
  2. در سیستم های تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. در فرایند آماده سازی و تهیه غذا نیز کاربرد دارد.
  4. ساختمان ها و رطوبت آن ها را بررسی و نظارت می کند.
  5. در انبارها به دلیل حفاظت و نگهداری نیز نصب می شود.
  6. در پزشکی و شرکت های صنعتی نیز کاربرد فراوانی دارد.

  • ترمومتر تی جی

این ترمومتر به دو نوع صفحه ترمومتر 6 سانتی و ترمومتر 10 سانتی تمام استیل تقسیم می شود که مدل ترمومتر 6 سانتی آن از پر استفاده ترین و بادقت ترین دماسنج های بی متال این برند در بازار ایران است. از آن در سیستم های گرمایشی و دیگ های آب گرم استفاده می شود که رنج دمایی آن نیز معمولا از 30- تا 400+ است.

ترمومتر 10 سانتی تمام استیل نیز در محیط و فرایند های که امکان خورندگی وجود دارد کاربرد دارند. علاوه بر این در صنایع غذایی و صنعت نفت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گستره دمایی آن از 0 تا 600+ درجه سانتی گراد است که یکی از پر کاربرد ترین های ترمومتر عقربه ای به حساب می آید.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد